Narzeczeni mają obowiązek zgłosić się do kancelarii parafialnej trzy miesiące przed planowaną datą ślubu. Ślub ważnie można zawierać tylko na terenie własnej parafii narzeczonego lub narzeczonej. Do ślubu w innych kościołach parafialnych wymagana jest specjalna zgoda własnego proboszcza narzeczonego lub narzeczonej (tzw. „LICENCJA”), którą można otrzymać dopiero po zakończeniu formalnego przygotowania do sakramentu małżeństwa.
Zgłaszając się po raz pierwszy do kancelarii narzeczeni przynoszą ze sobą następujące dokumenty:
- dowód osobisty,
- zaświadczenie z USC (w 3 egz.) uprawniające do tzw. ślubu konkordatowego lub odpis aktu wcześniej zawartego ślubu cywilnego,
- aktualne świadectwo chrztu (tzw. świeżej daty nie starsze niż 6 miesięcy),
- świadectwo bierzmowania (jeżeli ten sakrament nie jest odnotowany na świadectwie chrztu),
- w przypadku wdowców akt zgonu małżonka,
- świadectwo religii z ostatnich klas ukończenia szkół.
Przygotowanie duchowe i poprawne do małżeństwa obejmuje:
- dwukrotną spowiedź – po zgłoszeniu na zapowiedzi oraz w ostatnim tygodniu przed ślubem,
- ukończenia katechez przygotowujących do sakramentu małżeństwa,
- trzy indywidualne spotkania w Poradni Rodzinnej.
Filmowanie i robienie zdjęć podczas uroczystości ślubnej podlega przepisom liturgicznym i musi być wcześniej uzgodnione z duszpasterzem.